Bir an için gözlerinizi yumun, sonra açın. Gözleriniz sizi merkeze koyan bir tablo serer önünüze: Uzaktaki şeyler küçülür, öndeki nesneler arkadakileri kapatır, uzaklaşan yatay çizgiler birbirine yaklaşır. Alışılmış bir algıdır bu. Her insanın böyle gördüğünü kendiliğimizden kabul ederiz. Sanat yapıtından da bu algımızı taklit etmesi beklenir. Pek çok resim bu algımızı bir yasa haline sokarak, nesneleri ve mekânı perspektife uygun olarak temsil eder. Güzel resimde, perspektife uyulmuş mu diye bakarız, ya da çocuklardan daha güzel resim yapmalarını beklerken perspektife uygunluk ararız.
Florenski´nin 1920 tarihli metninin sorguladığı tam da budur. Perspektif ilk anda varsaydığımız kadar "doğal" mı? Bizans ikonalarını ya da Mısır kabartmalarını yapanlar gerçekten perspektifi bilmiyor ya da yapmayı beceremiyorlar mıydı? Perspektif, bir görme biçimi olarak ne zaman, niçin ve nasıl bir yasa haline geldi?
20. yüzyılın başına ait bu metnin anlamı nedir? Burada, bugün, bizler için ne anlam taşıyabilir? Zeynep Sayın´ın bunu irdeleyen Sunuş´uyla yayımlıyoruz Tersten Perspektif´i.

Devamı
Format :Kitap
Barkod :9789753423052
Yayın Tarihi :2020-12-24
Yayın Dili :Türkçe
Orjinal Adı :Tersten Perspektif
Baskı Sayısı :6.Baskı
Sayfa Sayısı :144
Kapak :Karton
Kağıt :Kitap Kağıdı
Boyut :135 X 195
Basım Yeri :İstanbul
Emeği Geçenler :
Yazar   : Pavel Florenskı
Çevirmen   : Yeşım Tükel
Editör   : Semih Sökmen
İlgili Eserler